onsdag 16. februar 2011

Che av Alberto Breccia og Hector Oesterheld

Dette er en tegnet biografi av revulosjons helten Che Guevara. Den ble utgitt i 1968 og er noe av det sterkeste og mest interessange jeg noen gang har sett innen tegneseriekunsten. Jeg ble helt fasinert av måten hvert bilde er laget på, hvert bilde er sterkt nokk i seg selv. Det er en klar forskjell i boken om hvem som er de gode og hvem som er de onde i boken. Alberto Breccia har stilisert de onde i denne boken på en slik måte at vi tydelig ser hvem som er ond. Måten den er laget på er med store flater og det ser nesten ut som et maleri hver eneste rute. Den som har tegnet denne biografien er Alberto Breccia men den som har laget manuset til biografen er Hector Oesterheld. Jeg synes dette er en helt fantastisk bok, og jeg måtte kjøpe et eksemplar når vi var og så på utstillingen.

Teknikken er veldig grov, men på samme måte ser det ut som hver eneste strek er plasert der med vilje. Personlig synes jeg denne måten å tegne på gir en sterkere og mer et uttryksfult uttrykk. Noe jeg virkelig har sansen for. Dette er rett og slett noe av det beste jeg har sett innen tegneseriekunsten noen gang.


Utsiden av boken 

Et bilde av en side i boken 
Et av bildene som er inne i boken




Nærbilde 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar